أخبار

حتى لا تتأثر صحتك بالصيام.. احرص على هذه الأشياء

9مخاطر صحية يعرضك لها تجاهل الوجبة الثالثة في رمضان ..ضعف جهاز المناعة أبرزها

بصوت عمرو خالد.. دعاء وتوسل إلى الله فى اليوم التاسع من رمضان

دعوة للمشاركة في برنامج عمرو خالد في رمضان 2022 (التفاصيل كاملة)

مواقيت الصلاة وموعد آذان المغرب الثلاثاء 9 رمضان .. اهزم شيطانك

أذكار المساء .. من قالها لم يضره من الله شئ

د. عمرو خالد: منزلة التوكل.. سر قوتك وراحة بالك في العيش بهذه المنزلة

كيف كان يعالج النبي أصحابه؟

« فإني قريب أجيب دعوة الداع إذا دعان».. هل إجابة الدعاء على الفور

هؤلاء لا يحبهم الله عز وجل بنص القرآن.. فتجنب صفاتهم

عمرو خالد: الإحسان طاقة للاستمرار في الحياة.. حديث رائع لرسول الله

بقلم | مصطفى محمد | الاحد 07 مارس 2021 - 03:02 ص
Advertisements
كشف الداعية الإسلامي الدكتور عمرو خالد، من خلال مقطع الفيديو ضمن برنامجه الرمضاني الجديد "كأنك تراه" المنشور على صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، أن الإحسان طاقة للاستمرار في الحياة، مشيرا إلى حديث رائع لرسول الله صلى الله عليه وسلم يدل على هذا الأمر.
يقول "خالد" إن الإحسان هو إحساس عالى جدا بالله في كل جزئيات حياتك .. حاسس بيه اوي ( ان تعبد الله كأنك تراه)..  إنك تحس بيه في كل جزئيات حياتك هو ده الإحسان تتقلب في سريرك تكلمه تقول له يارب نفسي بكره يكون حلو خلص لى المشكله بتاعتى معاك .. سايق العربيه وواحد رزل غلس عليك وقررت انك هتقرفه وهتشتمه وبعدين افتكرت ربنا معاك .. افتكرت ان انت مسألتش على ابوك النهارده فمقدرتش فرفعت التليفون ازيك يابابا معاك فلما دخلت الصلاه وسجدت حسيت انه معاك اوي كانه بيطبطب عليك.. هو ده الإحسان مع الله في كل جزئيه في حياتك .. تسجد وتدعي تحس إنه بيطبطب عليك .. تحن على أمك وتسعدها وترضيها وتقول له عشان أرضيك يارب".
ويضيف الداعية الإسلامي أن الإحسان درجتين:  الإحسان 2 Levels أن تعبد الله كانك تراه دا العالى .. بس النبي بيقول لك إن في Level أقل لكن برده جوا الإحسان .. فإن لم تكن تراه فإنه يراك .. إن ربنا حاضر معاك في كل حياتك وتصرفاتك... وإذا سرى فيك الإحسان .. تحسنت أخلاقك وصفاتك وقدراتك ونجاحك .. لأنك ترى الله في كل حياتك.. مع الله تعبده وتصلي كأنك تراه .. مع الناس حسن الخلق .. مع الحياة إحسان العمل يعني إتقان وإبداع .. فيكون ثلاثي الأبعاد .. مع الله – مع الناس – مع الحياة".

اقرأ أيضا:

بصوت عمرو خالد.. دعاء وتوسل إلى الله فى اليوم التاسع من رمضانواستدرك الدكتور "خالد" قائلا إن "الإحسان زيادة في الآنتاج والأرباح.. تخيل لو كل الناس اللي عند حضرتك في المصنع عندهم إحسان.. احكيلى هيبقي الآنتاج عامل إزاي.. تخيل الناس اللى شغاله ف الشركه اتربوا على فكرة الإحسان ف هو مش مسألة إنه بياخد مرتب .. هو شايف ربنا حاسس بربنا ف بيطلع احلى ما عنده".

ويلفت الداعية الإسلامي إلى أن الإحسان لإحياء الأرض مستشهدا بحديث النبي الكريم صلى الله عليه وسلم "إذا قامت الساعة وفي يد أحدكم فسيلة"، مضيفا "تخيل لو فيه 1 % من بلادنا محسنين .. تخيل الممرضات في معاهد التمريض على الإحسان .. تخيل عمال المصانع .. تخيل أمهات تربي أولادها على الإحسان .. تخيل الجيل اللي حيطلع". 

واستكمل "خالد" أن "الإحسان 3D منشن مع الله كإنك تراه .. مع الناس حسن الخلق مع العمل اتقان وابداع لو إنت قاعد ادامى وعندك التلاته دول إنت احسن منتج إنسإنى .. لا تقول لى اليابانى ولا الكوري مين احسن منتج إنسإنى حاليا هتقول لى الألماني ؟..  اللى عنده ال 3 دول هو احسن منتج إنسإنى يعني بيلوجك واحد مع الناس أحلى أخلاق ده الإحسان".

اقرأ أيضا:

دعوة للمشاركة في برنامج عمرو خالد في رمضان 2022 (التفاصيل كاملة)

اقرأ أيضا:

د. عمرو خالد: منزلة التوكل.. سر قوتك وراحة بالك في العيش بهذه المنزلة



الكلمات المفتاحية

عمرو خالد كأنك تراه الإحسان الحياة النبي رسول الله حديث النبي الإسلام المسلمين بناء إنسان تنمية بشرية تطوير الذات تربية الأبناء

موضوعات ذات صلة

amrkhaled

amrkhaled كشف الداعية الإسلامي الدكتور عمرو خالد، من خلال مقطع الفيديو ضمن برنامجه الرمضاني الجديد "كأنك تراه" المنشور على صفحته الرسمية على موقع التواصل