أخبار

نذرت أن أعصي الله وتبت فكيف أخرج من الإثم؟

عمرو خالد يكشف: كيف تتوب من ذنب متكرر؟.. 3 خطوات لتوبة نصوحة

لتحقيق المنهجيّة المنضبطة .. مركز الأزهر العالمي للفتوى ينشئ "بنك إلكترونيّ"

عمرو خالد: عامل أبناءك على طريقة رسولنا المصطفى.. هذا ما فعل

دعاء في جوف الليل: نسألك يارب شفاءك لمن مسّه الضر.. ورحمتك لمن ضمّه القبر

‫ كيف تتعامل مع أبوك وأمك بطريقة نموذجية؟.. عمرو خالد يجيب

ما هي المواقيت المكروه فيها الصلاة؟.. "الإفتاء" تجيب

بصوت عمرو خالد.. دعاء مستجاب يحفظك في الدنيا والاخرة

عمرو خالد يكشف: مكونات الإنسان الخمسة وطرق اشباعهم

دعاء أثناء صلاة الفجر .. احرص عليها ييسر الله لك أمرك

"اختار صح" مبادرة للخريجين لمساعدة طلاب الثانوية على اختيار الكليات المناسبة

بقلم | عاصم إسماعيل | الاربعاء 05 اغسطس 2020 - 09:32 ص
Advertisements

تزامنًا مع إعلان نتيجة امتحانات الثانوية العامة، وحالة الحيرة والقلق المعتادة في هذا الوقت من كل عام، التي تنتاب كثيرًا من الأسر في تحديد الوجهة الدراسية المقبلة لأبنائهم، انطلت مبادرة على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" تدعو الخريجين من مختلف الكليات إلى الحديث عن تجاربهم مع سوق العمل حتى يستفيد منها الطلاب في اختيار تخصصهم الدراسي بالجامعة.

اقرأ قبل أن تختار 


وطرحت الدكتور عائشة عثمان المبادرة تحت هاشتاح "#اختار_صح"، والتي تساعد طلاب الثانوية العامة في تحديد الكليات التي سيختارونها للدراسة، وتقوم فكرتها على أن يتحدث الخريجون عن تجاربهم في الكلية مقارنةً بسوق العمل، من خلال الحديث عن مميزاتها وعيوبها وفرصها في سوق العمل.

والهدف من المبادرة أن يقوم الناجحون في الثانوية العامة بالاطلاع على تجارب الآخرين من خلال الهاشتاج قبل أن يحددوا اختياراتهم في التنسيق، وتقديم النصح لكل شخص قبل أن يقدم على اختيار كلية بعينها.

اقرأ أيضا:

اكتشاف مذهل.. علماء يتوصلون لأدق قياس لكمية المادة الإجمالية في الكون

كليات القمة 


وعلقت أروى عصام عبر صفحتها على موقع "فيس بوك"، قائلة: "لما كنت في ثانوية زي أي دماغ عقيمة كنت عايزة ادخل طب واطلع دكتورة بس التنسيق والقدر كان ليه كلمة تانية وجبت الحمدلله ٩٠.٥٪ أو ٩١ مش فاكرة ودي طبعًا متدخلنيش حتى طب بيطري، ونواح وعياط وندب وخرااب بقى لحد ما قدمت وجالي تجارة.. نواح برضه وعياط وصريخ وبلاوي ما يعلم بيها إلا ربنا".

وأضافت: "دلوقتي لو رجع بيا الزمن هختار ادخل تجارة بنفسي ومش هنزل دمعة واحدة ع النتيجة وده ليه بقى لأن ما شاء الله لقيت لما اشتغلت إن مفيش حاجة اسمها كليات قمة وكليات قاع والكلام ده..".

وذكرت أن "الـ Teammate معايا في أول ايجنسي اشتغل فيها كانت هندسة وعاملة كارير شيفت لـ Social Media Specialist!!، وكان مديري في شغل تاني، دكتور اسنان وعمل كارير شيفت واشتغل مدير تسويق".

وتابعت: "بقول ليه بقى كل ده واشمعنا السنة دي! لأن سبحان الله أنا التايم لاين عندي كله ٩٩٪ ٩٥٪ ٩٣٪ و أرقام تخلي الواحد فعلا يفكر يدخل في الكليات اللي لسه بعقليته المحدودة شايفها كليات قمة..".
وكتبت: "بس أنا بكرة إن شاء الله هكتب تجربتي بشكل واضح لأي حد بيفكر يدخل تجارة أو فاكر إن كلية تجارة هي كلية تافهة أو كلية الشعب وخلاص".

الكلمات المفتاحية

الثانوية العامة مصر كليات القمة اختار صح

موضوعات ذات صلة