أخبار

لماذا يأتى الرزق بالاستغفار؟.. للمستغفرين 3عطايا عظيمة.. يكشفها عمرو خالد

أبي وأمي من الشخصيات الصعبة ومهما فعلت لا يرضون عني.. ما العمل؟ عمرو خالد يجيب

ما هو حكم إجراء الصائم الحقنة الشرجية أثناء الصيام؟.. "الإفتاء" تجيب

دعاء في جوف الليل: اللهم لا تكلني إلى نفسي فأعجز عن التدبير

هذا الذكر لن تتركه طوال حياتك.. يكشفه د. عمرو خالد

هل يأثم الأب عند التمييز في العطية بين الأبناء؟.. أمين الفتوى يجيب

بصوت عمرو خالد.. دعاء مستجاب يملأ قلبك بمحبة الله ادعوا به كل يوم الصبح

قصة الفاروق (عمربن الخطاب) مع زوجته.. اقبل شريكة حياتك مع اخطائها

عمرو خالد: تسبيح الله سبب لتفريج الكرب وإزالة الهم.. فأطلق لسانك تسبيحًا له

من كتاب حياة الذاكرين.."ومِمَّا سيعينك على الذِّكْرِ أن تختار مكانًا مناسبًا"

غريزة الإعتزاز بالنفس ... اوعى تهين نفسك

بقلم | مصطفى محمد | الاربعاء 17 يونيو 2020 - 02:05 ص
Advertisements
يكشف الداعية الإسلامي الدكتور عمرو خالد، من خلال مقطع الفيديو المنشور على صفحته الرسمية على موقع "يوتيوب"، لمتابعيه ومحبيه عن علاقة غريزة الإعتزاز بالنفس بالسعادة في الدنيا، مطالبا إياهم بعدم إهانة أنفسهم حتى لا تخسر الكثير.
يقول "خالد" إن "هناك معنى آخر لكلمة بحب نفسي يعني بعزها أصلها غالية عليا.. أصل نفسي ده غالية عليا قوي وبقدرها قوي، خلي بالك من المعنى دوت لو نفسك غالية عليك قوي وإنت حاسس جواك بكدة.. مش هتهنها، كإن موضوع الحلقة بيقول إوعى تهين نفسك إوعى والذل لنفسك، أربع موانع للسعادة الرابعة فيهم إوعى تهين نفسك.. إوعى تذل نفسك".
وأضاف الداعية الإسلامي "عملوا إحصائية إيه أكتر كلمة بيستخدمها الناس في التليفونات؟ وقعدوا يقيسوا إيه أكتر كلمة بيستخدموها؟ يا ترى تفتكروا أكتر كلمة كانت إيه؟ كانت ألو ولا إيه؟ طلعت أكتر كلمة أنا، طبيعة النفس البشرية إنه يحب يحس بنفسه معزز مكرم، أنا غالي أنا مقدر أنا قيمتي كبيرة، عشان كدة المانع الرابع من موانع السعادة إوعى تهين نفسك، إوعى تهين نفسك قدام الناس وإوعى تهين نفسك قدام نفسك، إوعى وإهانة النفس إوعى تذلها إوعى تهنها.. مش شرط مع الناس، هما حاجتين إوعى تذلها قدام الناس وإوعى تذلها قدام نفسك، لأنك أول ما تهين نفسك يحصل للسعادة زي الأسانسير اللي فك من الفرامل بتاعته فحصل هبوط مفاجئ تبص تلاقي روحك بتتسحب، عارف في الملاهي اللعبة اللي يطلعوا فوق فوق فوق ويقوموا نازلين فجأة، عارف بيحصل إيه للروح أهو بيحصل في السعادة كدة، أول ما تهين نفسك قدام بني آدم أو قدام نفسك هبوط مفاجئ وتحس إن روحك اتسحبت، عايز أقول إيه؟ عايز أقول ربنا لما خلق البني آدم خلق فيه تلات غرائز، يعني ربنا لما خلق الناس خلق تلات غرائز، غريزة الأكل والشرب غريزة الجنس وفي غريزة تالتة إسمها إيه؟ الاعتزاز بالنفس، طيب الأولى والتانية معروفين غريزة الأكل والشرب وغريزة الجنس مفهومين، لكن الغريزة التالتة إيه؟ يعني غريزة الاعتزاز بالنفس دِيّن عبارة عن إيه؟ إيه هي غريزة الاعتزاز بالنفس؟ غريزة الاعتزاز بالنفس ده يا جماعة عايزة توضيخ، أنا بحب إنجازاتي أنا بحب إن أنا أكون مكرم، أنا بحب تبقى صورتي الذهنية حلوة قدام ولادي قدام مراتي قدام عيلتي قدام صحابي قدام الدنيا كلها.. أنا معتز بنفسي وفخور بنفسي وأحب إن أنا بعد ما أموت وبفكر في الحكاية ده إن يفضل يتقال عليا كلام كويس.. غريزة الاعتزاز بالنفس".
واستدرك الدكتور "خالد": "ممكن أسألكم سؤال؟ دول التلت غرائز اللي ربنا خلقهم وأوجدهم فينا، طيب ليه ربنا أوجد التلت غرائز دول فينا؟ طيب الأولى والتانية معروفين غريزة الأكل والشرب والجنس ليبقى البشر موجودِيّن، لكن غريزة الاعتزاز بالنفس ده ربنا حطها فينا ليه؟ كان ممكن تبقى مش موجودة، ليه ربنا غرز في كل البشر من آدم ليوم القيامة أياً كان دينهم أو لونهم أوجنسهم كبار صغيرين غريزة الاعتزز بالنفس؟ حتى الأطفال لو أهنته يعيط، الغريزة ده ليه ربنا حاططها؟ عشان ربنا بيحبنا، إيه العلاقة؟ عشان الأرض ماتنحرفش، يعني إيه؟ ما هو جزء من الناس خايفة على صورتها إنها تتفضح إنه يبقى شكله وحش، حريص أنه يستر نفسه، حريص إن هو يجمل نفسه.. ليه؟ عشان ربنا حاطط جواه الاعتزاز بالنفس ولو دِه مش موجودة تخيل كمية الفساد اللي في الأرض وبمنتهى البجاحة، فربنا حط الغريزة ده عشان الأرض تكون أقل إنحرافاً، يعني شوف الأرض فيها إيه دلوقتي، تخيل بقى لو الغريزة ده كمان مش موجودة كان حصل إيه في الأرض".

اقرأ أيضا:

لماذا يأتى الرزق بالاستغفار؟.. للمستغفرين 3عطايا عظيمة.. يكشفها عمرو خالدولفت الداعية الإسلامي إلى أن "الغريزة ربنا حطها فينا عشان يخلي الأرض أكثر رحمة للناس ببعضها وكل واحد يبقى حريص على صورته، أب خايف على صورته قدام ولاده فمش عايز يعمل المصيبة الفلانية عشان قدام ولاده.. وموظف مش عايز يرتشي عشان خايف على صورته قدام عيلته وفي الجرايد وعمال يكتم على نفسه علشان خايف على صورته.. الصورة الذهنية قدام الناس غريزة الاعتزاز بالنفس، أول لحظة إهانة النفس لو أهنت نفسك أمام الناس أو أمام نفسك فجأة تسقط من عين نفسك، عارف يعني إيه تسقط من عين نفسك؟ تخيل كمية التعاسة، عرفتوا أحد أسباب تغير المود المفاجئ من سعادة وانشراح تحصل حاجة.. أهنت نفسك في حاجة.. غلطت في حاجة خلت شكلك وحش.. عملت تصرف ذليت نفسك قدام بني آدم، هو ربنا خالقنا كدة فجأة تهبط من فوق لتحت في دقيقة.. لحظة إهانة النفس عشان ربنا خالق جواك.. مركب جواك حاجة، حاجة متركبة جوا بتنور كدة، عارف المنبه لما يقعد يرن عشان يصحيك.. جواك حاجة إسمها إعتز بنفسك.. إعتز بنفسك.. إعتز بنفسك..عارفين في المولات في أوربا وبعض الدول لما تكون بتشتري حاجة من المحل وواحد سرق حاجة وبعدين طالع من المحل ومادفعش تمنها وهو على باب المحل بيحصل إيه؟ في جهاز محطوط بيعمل إيه؟ زمارة.. حرامي حرامي حرامي إجري إمسك، تصدق ربنا مركب جواك حاجة زي كدة، أول ما تهين نفسك أول ما تذل نفسك، حاجة إسمها الضمير ده متركبة فين؟ ربنا مركبها جواك، تبدأ تزمر تعرق ويحمر وشك وعنيك تزيغ وتهبط وتقع، إوعى تهين نفسك".
وتابع الدكتور عمرو خالد "إوعى تهين نفسك عايز تعيش سعيد إوعى من العلامة ده إوعى من علامة إهانة النفس، إوعى تهين نفسك حافظ على نفسك درب نفسك إن أنا مش ههنها، وقبل ما تاخد أي خطوة إسأل نفسك فيها إهانة؟ ههين نفسي، وكلنا بنغلط يا جماعة إوعى تفتكر من كلامي إنك مش هتغلط أو إوعى تفتكر من كلامي إن أنا بقولك خليك مثالي بس لو سمحت لو أهنت نفسك في موضوع معين قبل كدة.. ماتعملهوش تاني، مش معقولة واحد ينزل من بيته كل يوم يلاقي حفرة قدام البيت وكل يوم بيقع فيها تخيل بقاله عشرين سنة بيقع في نفس الحفرة ده تقول عليه إيه.. يعني ده ضايع، إوعى تهين نفسك، الشاب اللي عاكس بنت في الشارع وبعدِيّن في وسط ما هو بيعاكسها أخوها مسكه شايف إهانة النفس، أنا بضربلك أمثلة إزاي الناس بتهين نفسها، مسكه قعد يعيط شفته المنظر ده في الشارع قبل كدة؟ ويقوله والله ماعملتلها حاجة.. ياه بص عامل إزاي متخيل إهانة النفس، شايفه وهو بيعمله كدة شايفه وهو بيعيط وشايف أخوها ماسكه".
وأردف الداعية الإسلامي بالقول "طيب ممكن آخد معاك حاجة أكتر من كدة؟ إحنا في زمن صعب إنتوا عارفين المشكلة إيه؟ إن الناس دلوقتي هانت عليهم نفسهم، وإيه يعني.. آه هاخد رشوة.. آه هعاكس بنات.. آه هعمل كذا وإيه المشكلة ربنا بيقول [ وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آَدَمَ...] {الإسراء:70}، لما غرزنا جواه الاعتزاز والتكريم للنفس، إحنا في زمن صار إهانة النفس حاجة عادية، وعلى فكرة ده من أسباب شقاء البني آدم الآن، والتكنولوجيا عمالة بتزيد والتكنولوجيا بتيح للناس سهولة التعامل والناس عمالة تنزل في التعاسة ليه؟ لأن في شقاء، ليه؟ لأن بقى في مجاهرة عرفتوا ليه النبي بيقول (كل أمتي معافى إلا المجاهرين) مالهم المجاهرين؟ مالهمش معافاة لا في الدنيا ولا في الآخرة، مالهمش معافاة، في الآخرة نار.. ومالهمش معافاة، في الدنيا تعاسة وشقاء وضلال، كأني عايز أقولك إيه؟ كأني عايز أقولك الأول إوعى تهين نفسك ثانياً الستر، إوعوا يا شباب ويا بنات إوعى تدخل على النت وعادي بتتكلم وبتقول وأنا عملت وأنا سويت إوعى تجاهر بإهانة النفس، إوعوا تقفوا في الشارع وتعملوا ذنب كبير وتبقى إنت وبنت في عربية في وسط شارع وعادي ماحدش له عندي حاجة ده أسوأ (كل أمتي معافى إلا المجاهرين) إذا كان الزمن وحش فماتتسببش في تعاسة فوق تعاسة فوق تعاسة، يعني أولاً ماتهنش نفسك ثانياً استر نفسك، ثالثاً إوعى تجاهر المجاهرة وحشة..المجاهرة تضيع معافاة ربنا.. غضب من ربنا سبحانه وتعالى، إوعى تهين نفسك".

اقرأ أيضا:

هذا الذكر لن تتركه طوال حياتك.. يكشفه د. عمرو خالد

اقرأ أيضا:

بصوت عمرو خالد.. دعاء مستجاب يملأ قلبك بمحبة الله ادعوا به كل يوم الصبح


الكلمات المفتاحية

عمرو خالد السعادة الاعتزاز بالنفس الإسلام المسلمين رحلة للسعادة

موضوعات ذات صلة

amrkhaled

amrkhaled يكشف الداعية الإسلامي الدكتور عمرو خالد، من خلال مقطع الفيديو المنشور على صفحته الرسمية على موقع "يوتيوب"، لمتابعيه ومحبيه عن علاقة غريزة الإعتزاز بال