أسهل طريقة لتقليل نسبة السكر في الدم

محمد جمال حليم السبت، 01 فبراير 2020 07:40 م
أغذية تقلل السكر

يؤكد الدكتور أحمد أبو النصر استشاري الطب البديل والعلاج بالنباتات الطبية أن السكر من الأمراض التي خطرها بالغ كونها تؤثر على جميع اجزاء الجسم ولذا يلزم التعامل معه بسرعة وبوعي أيضًا.
ويضيف خلال منشور له على صفحته الرسمية على الفيس بوك أن يلزم متابعة نسية السكر في الجسم باستمرار  حتى يكون أقل ٨٥ للصايم، فإن زاد عن ذلك فغنمه عرضة للمرض وهو ما يطلق عليه مريض ما قبل السكر.
وعن اهم الأغذية الطبيعية التي تقلل نسبة السكر في الدم، فيوضح د. "أبو النصر" أنها كثيرة، منها:

السكر من الأمراض التي ينبغي التعمل معها بسرعة وبحرص شديد كونه يؤثر في جميع أجزاء الجسم ويجعل الجسم عرضة للعديد من الأمراض المصاحبة.

١- الكرنب :
 بينظم السكر فى الدم و بيدعم الكبد والكلى كمان اديها محشى كرنب لو مريض سكر و لو انت سكر و كيتو احشى كرنب بلحمة مفرومة يابن المحظوظة .
٢- الخيار:
الخيار صديق خلايا بيتا بتاعت البنكرياس اللى بتنتج الانسولين فيه مواد فعالة بتحفز انتاجها دا غير انه بينضف الكلى من البروتينات الزيادة اللى بتضعفها فيه انزيم اسمه ايربسين بيعمل كده .

اظهار أخبار متعلقة



٣- الكرفس :
مش بس بيخفض السكر لا كمان دا بيخفض ابن عمه الضغط وانتو شطار ومتابعينى وعارفين ان الضغط والسكر مرتبطين مع بعض بمتلازمة اسمها متلازمة الأيض .
٤- البصل والثوم :
المواد الكبريتية فى البصل والثوم بتخفض سكر الدم واللى بيضيع رحيتهم اللبن كامل الدسم . .
٥- اللوز :
إعمل منه عيش بيخفض سكر الدم و بيشبع وبينزل دهون الدم وبيعالج الصداع وبينعم البشرة أوى .
٦- الزيت الحار أو زيت بذر الكتان :
خد ملعقة صغيرة من مطحون بذر الكتان ٣ مرات يوميا بس خلى بالك بيزنخ بسرعة يدوب اطحن حبة بحبة بتوع الاسبوع وعينه بالتلاجه .
٧- السريس :
الأيام دى أيام الربة هتلاقى السريس بالهبل أنا مش عارف أوصفلك أد ايه النبات ده مهم لمريض السكر بس يكفيك انك تعرف انه بيكنس كبدك بالكامل من كل السموم المتراكمة عليه.

اظهار أخبار متعلقة


اظهار أخبار متعلقة

اضافة تعليق