"بالتعريفة مع جاويد" يقدم روشتة ذهبية لتعيش حياة كريمة

الجمعة، 27 ديسمبر 2019 01:40 ص

يشرح الخبير المصرفي محمد جاويد، روشتة لكل مواطن يأمل في العيش حياة كريمة، من خلال وضع هدف لحياته يسعى لتحقيقه من خلال ترتيب الأولويات وهو ما سيكفل له حياة كريمة.

اظهار أخبار متعلقة


وأوضح جاويد، خلال تقديمه برنامج "بالتعريفة مع جاويد"، والذي يبث عبرحسابه "بالتعريفة مع جاويد"، على موقع "فيس بوك"،:"  كل إنسان لازم يضع لنفسة هدف لحياتة من بداية شبابة تحت عنوان عريض هو إنه يعيش حياة كريمة طول فترة حياته سواء في الوظيفة اللى بيشتغل فيها أو في أي عمل بيقوم بيه، وكمان بعد سن التقاعد ولازم يفكر بدري من دلوقتي".

اظهار أخبار متعلقة

وأضاف :" الاشتراك في برنامج ادخاري مناسب يضمن لكل إنسان حياة كريمة، يعني مثلا اللى بتشتغل معانا في البيت بتاخد تقريبا 2500 جنيه وهنعتبر دخلها 2250 جنيه بعد سحب 250 جنيه بنسبة 10 % من دخلها، حد هيقول المرتب أصلا مش بيكفيها، هقولك لازم يكون في فجوة كبيرة بين إمكانياتك وتطلعاتك، وديما إمكانياتك اقل من تطلعاتك وفي بينهم فجوة اللى هيسد الفجوة دي هيا الأولويات".

اظهار أخبار متعلقة


وتابع جاويد،:"الراتب 2500 جنيه أو أكتر مش هيكفوك والحل لازم تعمل حاجة ترتاح بيها لما تكبر، كما لازم نعرف إن فكرة عيشني النهاردة وموتنى بكرة مش هتمشي معانا، يعني اللى هيتعب وهو صغير هيستريح وهو كبير  والعكس صحيح استريح وانت صغير ابقا قابلني وانتا كبير".
وأكد جاويد أن :" نصيحتى هنا ليك إعمال وعاء ادخاري باستقطاع 10 % من دخلك شهريًا يعني لو عندك دلوقتي 25 سنة هتوصل إنك تاخد 80 % من دخلك دلوقتي لما تكبر وتوصل سن 55 سنة وحتى الوفاة، ولو ده محصلش مش هتقدر في سن الكبر تعيش وتكمل حياتك، وعشان كده فكر وخد قرارك لأن أي تأخير مش في صالحك".

 

 

اظهار أخبار متعلقة


اظهار أخبار متعلقة


اضافة تعليق