اجتماعي (حياتنا)
    مودة ورحمة
    بنين وبنات
    المؤمنون أخوة
    ربّياني صغيرًا
    بنات أفكاري
    أنا وطني
عن عمرو خالد
ملفات خاصة
ثقافي (قلم وورقة)
تزكية (حي على الفلاح)
تنمية بشرية (أنت أفضل)
متحسبوش يا بنات
الأقسام الرئيسية>اجتماعي (حياتنا)>بنين وبنات
التقيم الحالى لهذا المقال بناء على 45 رأى

الموقف ده متكرر

يحاول  طرف من أطراف العلاقة إنه يتحكم في الطرف الثاني، ويحاول يضمن لنفسه كل المميزات من غير ما يبذل أي مجهود أو يقدم أي حاجة، على اعتبار إن الطرف الثاني محتاج له و"هيموت من غيره"، وخصوصاً في ظل ارتفاع سن الزواج وزيادة نسبة العنوسة.. صحيح فيه بنات بتتصرف نفس التصرف "وتفضل تشرط وتتشرط ولا كأنها ملكة زمانها؛ ولكن النتيجة بتكون رفض  الموضوع كله. 

ولكن ومن ناحية تانية فيه ناس بتقبل بالأوضاع دي خوفاً من شبح العنوسة والوحدة وعدم الارتباط والرغبة في الاستقرار وتكوين أسرة ووجود أبناء و.... و.... ووالفكرة دي -اللي هي الارتباط وخلاص بأي شكل وبأي صورة والخوف من الوحدة والعنوسة- بتكون موجودة ومسيطرة بشكل كبير على البنات وبالذات اللي تخطوا الثلاثين.

فكثيرا من اللي بيوصلوا للسن ده من غير ارتباط بيبدأوا في التقهقر والتنازل عن أي أحلام أو مطالب أو أمنيات بتكون البنت عايزاها في شريك حياتها وبيكون عندها أو عند أسرتها استعداد للقبول بأي خاطب مهما كانت عيوبه أو مهما كانت أوجه الاختلاف على أي مستوى بينهم، وده كله علشان يطّمنوا عليها، وإنها بقت في "ذمة راجل"، وإنها هتضمن الأسرة والبيت والحياة المستقلة و... و... و.. وبالتالي هتكون سعيدة. 

ولكن السؤال هل الطريقة دي فعلاً هتحقق السعادة، يعني هل السعادة هتتحقق بمجرد الارتباط ولا الارتباط ده مجرد وسيلة لتحقيق السعادة... وفي هذا اختلفت الأقوال. 

الجواز بين الخوف عليه والخوف منه

منى: نفسي أعرف بجد الغلط فين؟ وإيه اللي بيحصل وبيخلّي أي حد يُعجب بيّا ميكملش معايا؟... ده أنا بشهادة معظم اللي حواليّا جميلة، ومؤدبة، وهادية.. يمكن علشان كده! والزمن ده مبقاش عايز إلا الناس الروشة. طيب يعني مفيش فايدة.

مي: يعني هيحبني ولا هيرضى يتجوّزني على إيه ده أنا تخينة وقصيرة، صحيح شخصيتي قوية وعندي عيون بشهادة الجميع ولا عيون المها وشعري طويل وناعم لكن برضه ده مش كفاية أكيد هيسيبني، طيب وأنا أستنى ليه؟.. هاسيبه قبل ما يسيبني.

سلمى: بالذمة إيه اللي أنا قلته ده؟!... هو أنا هافضل كده على طول اللي في قلبي على لساني. هو يعني ماينفعش أتعلم أزوق كلامي شوية.. أكيد طبعا هيفكر ألف مرة قبل ما يكلمني تاني.

نهى: لازم العلاقة دي تنجح وإلا العيلة كلها هتشمت فيّا وأصحابي هيتّريقوا عليّا.. لازم... لازم... لازم

نجلاء: مش قادرة أحس بالسعادة اللي أنا فيها دايما خايفة من المستقبل ومن تكرار تجارب اللي حواليّا وباسأل نفسي على طول إمتى هيبطل يحبني

شروق: وأنا عليّا من وجع القلب ده بإيه؟... يعني اللي خلقه ماخلقش غيره، وحتى لو مفيش غيره.. أنا خلاص مش هاعذب نفسي تاني.. أنا مش محتاجة لحد في حياتي، وأقدر أعتمد على نفسي في كل حاجة... أنا خلاص قررت أن لا حب بعد الآن..

والأفكار دي وغيرها زي:

الحب وجع قلب ..... لو متجوزتش قبل سن الثلاثين يبقى ضعت خلاص.....لازم أحمي نفسي من الوقوع في الحب ....لازم أعمل له اختبارات كتير علشان أتأكد إنه بيحبني.الأفكار دي رغم اختلافها الظاهري إلا إنها كلها وبلا استثناء بتعكس اهتمام زايد جدا بالحب والارتباط وكمان الخوف منه.
فـ"منى"، و"مي"، و"نهى"، و"سلمى" ممكن يكونوا اتأخروا شوية في الجواز أو بمعنى تاني ماتخطبوش، أو ماتجوزوش وهما "لسّه في اللفة" فبيكون عندهم قلق زيادة شوية من التأخير ده وحتى لو دخلوا في علاقة بيكونوا قلقانين جدا من فشلها ومابيحطوش في دماغهم للحظة واحدة إن استعجالهم ولهفتهم على الجواز واعتبار إن من غيره هيكونوا كائن ناقص وملهوش أهمية، وإن الجواز هو "كل الحياة" واللا جواز يعني الموت الزؤامومابياخدوش بالهم كمان إن "اللهفة" دي هي سبب من أسباب التأخير ده؛ لأنهم بيكونوا في حالة قلق وتوتر دائم وده بيظهر من غير حتى ما يتكلموا فبيظهر من النظرات والحركات وبشكل غير مباشر وده بيخلي الطرف التاني يقلق ويطرح ألف سؤال عن سبب هذه "السربعة" بل والاستهجان منها وبالتالي الزوغان، وده لأنه بيحس إن فيه "حاجة غلط" فبدل ما يكون هو اللي مستعجل وعايز يثبت حبه ويبين اهتمامه "خصوصا يعني في الأول" بيلاقي إن الطرف اللي قدامه أضاف ليه مسئوليات، وبدل ما هو اللي بيدور على الرعاية والاهتمام بيلاقي نفسه مطالب إنه يوفرهم..

ومش معنى كده طبعا إن الزوج مش مطالب بتوفير الرعاية لزوجته وأولاده لكن اللهفة والاستعجال دي بتتفسر بعدم رضا عن الحياة الحالية ورغبة في التخلص منها، ومعنى كده إنه بيحس إن الفتاة محملة بالهموم ومعندهاش القدرة أصلاً للعطاء، وبالعكس هتاخد من استقلاليته وانطلاقه وهتحمله همومها.

وعلشان نكون أكثر وضوحا _بس من غير ما الأولاد يزعلوا_ أكتر حاجة بتخلي الشباب يأجِّل فكرة الجواز هو الخوف من المسئولية وأن تزيد عليه واجبات تجاه طرف أو أطراف تانية؛ لكن مش معنى كده إن الشباب أو الجنس الذكوري مابيقدّمش حاجة أو بياخد بس؛ لأن بمنتهى البساطة مفيش حد بيكون عايز يحس إنه كائن طفيلي أو عالة على الآخرين وبياخد وبس فده شعور متعب لأي حد؛ لكن العطاء وتقديم العروض الأفضل جدا يكون باختياره الحر والمطلق وإنه هو نفسه يكون عايز يقدم علشان "عايز يقدم" مش لأنه مضطر لكده.

فلما يسأل نفسه إيه اللي ممكن أقدمه ليها علشان أحافظ عليها وأخليها تستمر في حبي أفضل كتير لما يسأل نفسه يا ترى إيه اللي هتاخده مني، ولاّ إيه الخسائر اللي هتجيلي من ارتباطي بيها، ففي الحالة الأولى أصبحتِ مهمة فعلا بالنسبة له وحاسس إنِّك إضافة حقيقية ليه مش عالة عليه ولا هتشيّليه بس همومك وهموم أولادك _اللي هم أولاده برضه_ وكمان بقى متأكد إنك هتكوني سند ومساعد ليه مش بس في البيت لكن في الحياة عمومالكن فكرة الخسارة أيا كانت بتخليه يعيد التفكير مرة واتنين وتلاتة ويختار في الغالب إنه يبعد خوفا من إنه يخسر السعادة اللي هو فيها فعلا.
سارة: هيجنني بجد هيجنني فشوية يبقى ملهوف عليّا وباحس إنه مش ممكن يستغنى عني ولا يقدر يبعد ثانية واحدة ولا يبطل يحبني، وشوية تاني باحس ولا كأني في باله أصلا وإنه يقدر يبيعني في لحظة واحدة من غير أي ذرة تردد..

يا ربي هو أنا كان إيه اللي خلاني أحب ما أنا كنت عايشة سعيدة ومبسوطة وملكة زماني لا باسهر ولا باحتار وعايشة حياتي 24 قيراط، وحتى لو واحدة رمت كلمة كده ولا كده ولا كنت باحط في بالي أصلا وكنت عارفة إن أنا كويسة قوي ومش ناقصني حاجة.

إيه بس اللي حصل لي وإزاي سِبت نفسي أوصل للمرحلة دي ويا ترى ممكن أرجع تاني زي الأول ولاّ ده بقى شيء صعب خلاصوالموقف ده بيحصل لبنات بتتأخر برضه في الارتباط بس من غير ما يكون عندها لهفة ولا سربعة لكنهم بيكونوا رافضين أصلاً الفكرة وبيحاولوا يقنعوا نفسهم إن حياتهم أكيد هتكون أحسن وهم لوحدهم من غير ما حد يضايقهم أو يقيدهم أو يفكر يخونهم ويبقوا مضطرين لخدمة حد ورعايته وتلبية طلباته.

أو إن حد يتحكم فيهم وفي مشاعرهم ويسبب لهم التعاسة أو الحيرة والقلق في حالة الغياب أو في حالة عدم الاهتماموبيكونوا خايفين من الهجر والفراق والعذاب في البعد والقرب نتيجة للي بيشوفوه ويسمعوه وبيخافوا يكرروا التجارب دي وبيفضلوا يبعدوا عنها أحسنوالحالة دي هي نوع برضه من الاهتمام الزايد بالحب والارتباط وإن كان بياخد شكل عكسي تماما لكن النتيجة بتكون واحدة وهي "عدم الارتباط" نتيجة للخوف منه.
الجواز جواز لا هو حياة ولا كمان موتوالخلاصة واللي عايزين كلنا نعرفه مع بعض ونحطّه في بالنا كويس قوي إن الجواز مش نهاية المطاف وإن في الحياة حاجات كتير قوي حلوة غير الارتباط، ومن ناحية تانية ماحدش يقدر ينكر إن الارتباط مهم لتحقيق الاستقرار والأمان وغيرها من أهداف.

ولكن ده عمره ما هييجي بالتسرع واللهفة وعدم تحكيم العقل كويس قبل الإقدام على خطوة مهمة زي دي بيترتب عليها مش حياة طرف واحد لأ ده كمان بيأثر في حياة أطفال مالهمش أي ذنب في إساءة الاختيار، بمعنى أوضح الارتباط مش زي الهواء والميه اللي من غيرهم فعلا تكون نهاية الحياة لأي كائن حي "لكن هو وسيلة علشان حياتنا تكون فيها حاجات حلوة أكتر، وعشان ده يتحقق يبقى مش لازم نستعجل ونقعد نلوم القدر إننا مالقيناش الإنسان المناسب ونحط في اعتبارنا إن كل شيء بأوان وإن حتى لو مالقيناش الطرف التاني فممكن جدا الحياة تستمر؛ لأن فيها حاجات كتير قوي تستحق إنها تستمر عشانها وماندخلش في علاقة لمجرد الهروب من البيت مثلا أو التخلص من الحياة اللي عايشينها ونحاول ندور على الحاجات الكويسة واللي أكيد موجودة ونركز فيها ونطورها، وكمان مانخليش الخوف هو المحرك والدافع لينا لخسارة أي شكل من أشكال السعادة سواء اللي احنا فيها فعلا أو اللي ممكن نحصل عليها من الارتباط.

دعاء رمزى

تنبيه:لن يتم قبول التعليقات التي بغير اللغة العربية أو الانجليزية**
أضف تعليق
الاسم
البريد الالكترونى

*فقط من أجل التواصل ولن يتم عرضه بالموقع.
عنوان التعليق
التعليق

*الحد الأقصى للتعليق هو 750 حرف.

تعليقات الزوار
niveen2008-05-26
حيره
كلام كلة صحيح جدا بس انا مقتنعة ان الجواز حاجة و الحب حاجة لكن ميمنعش ان الجواز يكون فية حب و احترام و موده ..المشكلة ان دلوقتي بقى صعب تلاقي نصك التاني بسهولة ..بس نعمل ايه بقى لازم الحاياه تمشي
ياسوو سيد2008-04-27
اناخائفه
انا لسه صغيره بس انا خفت لمل قرأت الكلام ده خفت يتعمل فيا كنت فكره ان سن يمكن فيه الارتباط سن لذيذ وسهل وممتع لكنه غير كده خالص
hanaa2008-04-03
الحمد لله
الحمد لله هى دى السر الخطير لو كل واحده حمدت ربنا على اللى هى فيه والله كلنا هنستريح وهنرضى بحياتنا وبعدين البساطه يا جماعه فين وهنلاقيها فى احلى اشكالها فى السيره للسلف الصالح يعنى فى النهايه اوصى نفسى واياكم بحمد لله والتزام الاستغفار والدعاء وبالله عليكم لاتنسوا اخواننا المسلمين فى فلسطين وفى كل بقعه اسلاميه بالدعاء
wesam2008-03-13
الزواج بالعقل ام بالقلب
حقيقى اختيار صعب جدادائما مايدور فى عقلى هل اتزوج بالعقل ام بالقلبولكن بالاثنين استحالة يجتمعوا بجد انا حائرة جدا جدا جدا
منة الله2008-02-10
متحسبوش يابنات
بجد الموضوع هايل وهو فعلا دة اللى بيحصل فى الحياة الواقعية اللى احنا عايشنها وبدعى ربنا لية ولكل بنات وشباب المسلمين ان ييسر لهم الزواج
دعاء2008-02-08
اتمنى وجود شات للاخوات
لتمنى وجود شات للاخوات نتبادل فيه الاراء وتحل فيه مشاكلنا ونفضفض فيه هوممنا نريد ان نتكلم حد يرد عليا تحت اشراف اخوات وامهات من ذوى الخبره والدين
دعاء2008-02-08
ممكن اسل سؤال
انا خلاص بودع العشرينا يعنى عندى 29 سنه وكل ده مستنيه الانسان الكويس الى بيتمناه قلبى وعقلىولسه مش لاقيه رغم الى اتقدموا ليا انا عارفه انى مش ملاك وعندى عيوب لكن نفسى فى انسان معين بمواصفات يكون شريك حياتى واب لاولادى على الاقل اكون مرتحه له ومقتنعه بيه ودى حاجه لسه ملاقتهاش بس خلاص الدنيا فضت من حوليا امى وتوفت واخويا اتجوز وسافر واختى فرحها بعد ايام والبيت حيفضا عليا بابا راجل كبير عدى السبعين وشبح الوحده والعنوسه بيطاردنى ونظرات الاقارب ونظرته الموجعه وفى نفس الوقت مش قادره اوافق على حد من الى اتقدموا ليا هل من حقى اختار ولا اوافق على اى حد وخلاص اعمل ايه ارجوا ردكم لانى مليش حد اكلمه واثق فيه
لبنى2008-01-22
محتااارة
انا مش خايفة من العنوسة ولاحاجة لاني لسة صغيرة بس اتخطبت ليه عشان الكل اتاكد انه بيحبني وهعيشني كويس لكن انا مش عارفة احبه مش لاني فيه حاجة بكرهها لا انا مش عارفة احبه وبدعي ربنا اني اققدر احبه ويوفقني معاه

متشكرة اوي عااموضوع شامل ومفيد افادك الله

mai2008-01-13
الاهل والتربية
اختي الحبيبة دعاء مقالك رائع فعلا واستفدت منه بمعلومات قيمه ، بالنسبه لموضوع ان الجواز مش هو الحياة انا معاكي في كده فعلا بس مع الاسف اهلنا ربونا على غير كده ان الجواز هو كل حاجة وهو الحياة وان ده مصير كل بنت لازم يحصل، يمكن مش بيقولوا كده بصفه مباشرة كفايه نظرتهم لبنتهم والشفقه اللي بتبان عليهم من غير كلام ، ربنا يكتبلنا جميعا اللي فيه الخير السلام عليكم
ميساء2008-01-11
شكرا ولكن...
لاأعرف لماذا تصلاون علىاستخدام اللهجة العامية في الكلام...

هل هو اعتقاد ان اللهجة العامية تجذب الشباب أكثر.. ؟ هو تساؤل فقط وحرص مخوف على اللغة العربية لغة قرآننا لا أكثر..



أرجو التركيز في هذا الموقع المبارك على اللغة العربية الفصحى الخفيفة لكي تكون قاعدة في حياة الشباب العربي والذين هم اكثر المتصفحين للموقع الرائع.. وجزاكم الله ألف خير
أسماء2008-01-06
الأمل فى الله
أهم شيى ان تهربى الى حب الله عند احساسك بضعف قلبك و احتياجه للحب الشديد فأطمأنى اختى المسلمة فحب الله سوف ينقذك من اى نقصان يمكن ان تشعرى به
همس الورد2008-01-06
برافوا عليكى
بجد انتى قلتى كل الى بتفكر فيه البنات و للاسف انا واحده منهم لما كنت مخطوبه كنت متوتره و عصبيه و ببكى معظم الوقت و حسيت ان الحب الى جمعنى بيه راح و فضلت كده لحد ما انفصلنا

و للاسف هو كمان كان يائس مقدرناش نساعد بعض

طبعا دلوقتى انا بحاول انعلم من الى فات

بس الخوف من بكره مسيطر على جدا و محسسنى بياس

ربنا يريح قلوبنا جميعا

الحياه اوسع من نطاقنا بكتير اوى

و بجد مقال حلو اوى يا دعاء
RANIA2007-12-25
ممكن ارجع زى الاول؟
احييك اختى دعاء واوفقك الراى بشدة..ولكن اثر فينى التساؤل الذى جعلته عنوان التعليق واثار فينى العديد من الخواطر..واتمنى ان تجيبى عليه سواء بمقال او على ايميلى الخاص.
نور2007-12-24
انسوا
انسوا ان الحياة تتعاش اصلا من غير حب لكن الصح والصحيح ازاى نحب ونحب مين ولو صادفتى الحب ايه يبقى لازم تسيبى نفسك لمشاعرك مع الحفاظ بتعاليم دينك زكمان لازم تحطى ف بالك ان ربنا شايفك لكن حسى بيه وقربى منه فى الحدود دى ... وبعدها ربنا يكرم ان شاء الله
إيمان كامل 2007-12-21
محتاجه المشوره
أنا بحب شاب مؤدب جدا وعلي أخلاق عاليه جدا والله أنا واثقه بس مش عارفه حقيقه مشاعره من ناحيتي وبجد نفسي أعرق بس إزاي وهو من النوع الكتوم ومش
نفيسة2007-12-16
إختيار الزوج مهمة صعبة جدا
أشكر كاتب المقال على هذه الشمولية بطرح الموضوع.برأي أن العنوسة ليست نهاية المطاف و توقف الكون!هي مسألة صعبة لا أنكر و لكن تستطيع الفتاة الإبداع في العطاء و التقرب من الله عز و جل بدل من الجلوس و البكاء على وضعها.فلتتخيله إبتلاء من الله و لتبدعي أختي في الصبر و الإقبال على الله,فكم سوف نعيش بهذه الدنيا؟؟المهم أن نكسب الآخرة,بالرضى و الصبر و همة عالية لعمل الخير و مساعدة الآخرين.وعسى أن تكرهو شيا وهو خير لكم.
ايمان2007-12-15
اتعامل ازاى مع الرجاله
كلام جميل ممكن تقولولى اللى انا فيه ده سربعة ولا ايه انا كنت حلفة ماحب الااللى هتجوزوه اتخطبت لأنسان اقتنعت بيه جدا حبتوا مع مرور الأيام جدا وبعدين سبنى لأنى كنت محتاجه اهتمامه وهو عايزنى اهتم بيه وبس ومزعلش ولااطلبه بلأهتمام بيا ..وبعدين حب انه يرجع تانى وانا بحبه واهلى عارفين ورحبوا اتخلقت مشاكل عنده ملهاش حصر كلما يقرب موعد لقاء الأهل للصلح والموضوع طول قولتولوا الحياه لاتخلو من المشاكل فأحنا نرجع تانى ونحاول نحل المشاكل دى مع بعض وربنا يوفقنا وانا هقف جنبك وهاصبر بس واحنا مع بعض تحت رباط شرعى اتخانق معايا وقلى انت انانية ومعندكيش صبر ولا تقدير ليه عايزة تصبرى برحتك مش عايزة شوفيليك راجل تانى ..ايه رأيكوا
amel2007-12-15
mou3adla sa3ba
fil 7a9i9a hounéka 7alatayn:ima moutadayn w ma3indouch flous aw 3indou flous wa ba3id kol albo3d 3ala allah wa min houna yas3ob 3ala al fatét al y5tyar,athif ila hétha adirasa allati tatétalabou wa9t tawil famahou al 7al ???ana ibnati fil jémi3a wa lam tata3arrath lihétha al mouchkol bess houa yab9a matrou7
feny2007-12-15
زوج المستقبل
شكرا يا استاذه دعاء علي كلامك اللي صح بجد ومش لازم الواحد يتسرع لانه مش بيختار شخص وخلاص لا ده بيختار زوج واب للمستقبل وكل شئ باوان
اميره2007-12-15
الاخذ بالاسباب
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا انا بشكرك يا استاذه دعاء على هذا الموضوع بجد انا اتمنى انى كل شاب وفتاه ان يقرا هذا الموضوع للاستفاده ثانيا انا بقول لكل شاب وفتاه ان الزواج قسمه ونصيب بس بعد الاخذ بالاسباب بمعنى ان بالنسبه للفتاه قال الرسول صلى الله عليه وسلم من جائكم من ترضونه دينا وخلقا فزوجوه وبالنسبه للشاب اذا نظر اليها اسرته واذا اقسم عليها ابرمته واذا غاب عنها حفظته فى ماله وفى نفسها بجانب التكافؤ وربنا يرزق كل فتاه بالزوج الصالح وكل شاب بالزوجه الصالحه اميره المصرى























Amy*2007-12-15
صحيح الزواج ليس منقذا..
اقول ذلك لصديقتي عندما تقول مخاوفها عن تاخرها في الزواج ،ان كل شي بأوان،ولربما تزوجت في سن صغيرة لكن ذاقت الامرين .. ولا توفق مثلا؟

لكن الحياة يجب ان نعيشها سواء ارتبطنا او لا فان لدينا اسر واهالي نحبهم ويحبوننا ..

وهناك العمل، الدراسة العمل التطوعي, العلم ،لرياضة ،الترفيه الحلال ،الاصدقاء ،اشياء كثيرة

ولم الاستعجال وابتذال النفس والحياة مع القلق..

samar2007-12-15
كلام جميل
السلام عليكم و رحمة الله, حقيقي كلامك جميل جدا و كتير منه بيدور ف دماغي خصوصا الخوف من المسئوليه الكبيرة ف الجواز و من تحمل فروض و ضغوط من شخص اخر اكتر من كل الضغوط اللي الواحد فيها او انه يتحكم فيكي و مشاعرك و.......و........و الموضوع جميل جدا و محتاج كلام اكتر من كده بكتييييييييييييير جدا , جزاء الله كل خير
مروة2007-12-15
محتاجة مساعدة
انا كنت مخطوبة وكنت بحبة قوى وقفت جانبه واستحملت مشاكل كتير علشانه وهو كمان استحمل وبعد كدة سابنى واتخلى عنى * وانا دلوقت اتخطبت لواحد تانى ومن الصدف طلع صاحبة المشكلة انى مش قادرة انسى خطيبى الاولانى وجرحه ليا وده مخلينى مش قادرة احب تانى*اعمل اية من خوفى
طوبال أمىرة الجزائر2007-12-15
الزواج قسمة ونصىب
كل شئ باذن الله
سعاد2007-12-15
أريد أن أتوب
السلام عليكم بالجدياأستاذ عمرو خالد انا محتاجه لى انى اتكلم معاك وتنصحنىلانىمشيت وراء قلبى وعملت حاجات لا ترضى رب العالمين وانا والله ماكنت كدا بس دا الحب اناافتكرت انو حب لكن هو غير كدا كان عايز يقضى معايا وقت بس والله انا ندمانه واطمع في انا يغفر لى ربي ادعولى بان يهدنى ربي ويرزقنى بالزوج الصالح ويثبتني على الحق امين ساعدنى انشاء الله رسالتى تصلك وأجد اجابه
مها صلاح مشرف2007-12-15
ممتااااااااااااااازه
انا بجد مش عارفه اقولك ايه بجد كلامك جميل جدا زيك ومفيد ربنا يوفقك يا استاذه دعاء وانا وكل اخواتك مستنين اكتر واكتر
ebada2007-12-15
ومن زواج نبي الله موسي نتعلم
جزاكي الله خيرا يا اخت دعاء الموضوع الجميل المهم ده

..كان نفسي اضيف حاجه بسيطه ..بخصوص الجواز ..ازاي اتجوز سيدنا موسي..وصل لمدين مطرود خايف بيدور علي شغل ..فاخذ بالاسباب ودعا دعاء جميل اتمني شباب وبنات يقولو لان ربنا سبحانه وتعالي رزقه بوضيفه ..مش بس كده وكمان رزقه الاختيار بين فتاتين يختار اللي يريدها زوجه ليه ..الدعاء هو ..رب اني لما انزلت الي من خير فقير...
مى2007-12-15
تائهة
عندك حق فى كل كلمة قلتيهايعنى انا مثلاهتخطب لواحدمش عارفة انا ازاى وافقت عليةانا لسة معرفتش كل عيوبة لكن هو كان صريح معاياوقلى انة بيشرب سجاير وبيصلى بس مش بانتظام وبردة وافقت علية علشان خايفةمن العنوسة وعلى امل انى بعون اللة احاول اصلح من حالةيارب واختى كمان عندها 32سنة ولسة متجوزتش وداشيىء بيخوفنى اكون زيهانفسى اتكلم مع حد ينصحنى وافضفضلة وانا لسة على البر زى ما بيقولو يارب حد يساعدنى

اميرة2007-12-14
نصيبى من السعادة
فعلا على رأى اللى قالت مأنا كنت عايشة ملكة زمانى اية بس وصلنى للوضع دا بس اعتقد دا كله نصيب ربنا بيقسمة للإنسان . دعواتكم ليا بقى يظهر كدة هدخل القفص معاة قريب إلى راحة القلب طول العمر
راندة2007-12-14
شكرا لمناقشة هذا الموضوع
أنا فتاة في الواحد والثلاتين بأحاول أن أقترب من الله وأكون بعيدة عما يغضب الله0من خلال رأي الشخصي أن الخوف من العنوسة هو ضعف إيمان فالرزق بيد المولي عزوجل كما قال في كتابه الكريم وفي السماء رزقكم وما توعودون-أرجو من البنات الألتزام باليقين وأن الشباب حتي لو ضاع فترة مع بعض المستهترات أو الغير مسلمات فمن يدري لعل الله يهديهم إلي الصراط المستقيم ويوفقكم إلي الارتباط بذوات الدين لصلاح دينهم ودنياهم
ام عمر2007-12-14
الثبات على الاسلام وحب الله
بسم الله الرحمن الرحيم استاذعمرو خالدانا احيك على هذا الكلام الجميل انا لا احب ان اعلق ولاكن انا من اشد الناس الى محتاجه تتكلم معك فارجو من حضرتك اترسل لى رقم تليفونك على الميل ارجوك فى اشياء كتير تعبانى وفيه حاجات انا مش فهمهاونفسى اقرب من الله عزوجل واكون من يحبهم الله وانا دائما افكر فى الموت واخاف من العذاب وانا الحمد لله بعمل كل شىء يراضى ربنا فارجو ان تعلمنى الثبات والتقرب من الله وفى اشياء اخرى عن حياتى الزوجيه احب ان اتكلم معك فيها وانا نفسى اشترك معكم ويارب اكون ضيفه خفيفه وجزاك الله عنا خير الجزاء يااستذناالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نور صلاح عبد المنعم2007-12-14
الطريق الوحيد
انا آنسة في 21 من عمرى عشت حياة اسرية غير مستقرة سببتلي تغير في افكارى بالهروب منها سواء بالموت او بالقبول على اى عريس يتقدم ولولاتقربي من ربنا في آخر4 سنين كنت ارتكبت جريمة في حقهم وحقي وانا الان بهديكم فكرة حصلت عليها من ثقافتي الدينية والنفسيةاعيد بناء نفسك علي تقوى الله تجدوعده امامك ولاتنسوا صلاة استخارة في كل خطوة فاْن عين الله لاتنام وعينك تنام فدع روحك ترى النور بتقوى الله انك لا تهدى الاحبه والله يهدي من يشاء
سومه 2007-12-14
كلام مظبوط
الكلام صح بس الملاحظة اللى انا شايفاها ان كل التعليقات للبنات بس والاولاد مفيش خالص مع ان الموضوع للطرفين وحتى الولد الوحيد اللى كتب كتب حاجة يعنى مش بخصوص الموضوع.
hany2007-12-14
بارك الله فيكي
انا اضم صوتي لصوتك بشده و اتفق معكي في كل ما كتبتيه و صراحتك في الحديث و اضيف ان الاستعجال و التفكير كثيرا في موضوع الجواز و الحب يشوش كثيرا علي حسن الاختيار للطرف الثاني فعندما يحضر اي شخص للخطوبه او لطلب اليد او يعرض علي اي فتاه ان يرتبط بها نجد انها ممكن توافق و بعد فتره تسئل نفسها كيف وافقت و تتمني انها تكون ادركت ذلك قبل ان تنجب منه اولاد و حتي لا اطيل عليكم اريد ان اتفق معكم ان الصبر و الهدوء و الايمان التام ان النصيب ياتي وقت ما قدر الله كل هذا يساهم في الاختيار الجيد الذي بدوره يساعد علي بناء بيت سعيد هادئ و صحي ينشا اطفال مسلمين او غير مسلمين المهم انهم يساهمون في رفعه هذه البلاد و رفع شأنها
علا سرحان2007-12-14
كونوا مع الله
أيتها الفتيات لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا فاذا تأخر عليك الزوج أو تأخرت عليك الزوجة فأرضوا بما قضى ربكم و اطمئنوا بحكمه فهو حكيم لن يضيعكم.
زهرة2007-12-14
العنوسة والزواج
يوجد دول كثيرة تساهم المراة فى الاساس وبناء المنازل لان من اعتقادهن ان ذلك خاص بالمراة فا>ا تناولنا من الجانب الانسانى اذا كان الرجل جاد فهو ال>ى يبنى وهو العرف العربى واذا كانت المراة هى الجادة فى طلب الزواج فما راى الاسلام فى >لك

سهام2007-12-14
انا تائهة
انا موش بعلق على الموضوع انا عندى مشكلة وموش عارفة احلها وموش عارفة اختار الصح من الغلط لو صحيح الايميل موش بيظهر على الموقع ياريت تبعتولى علشان احكى مشكلتى بصراحة وبكل ثقة لانى فعلا محتاجة لحد يعرف يوجهنى ويريحنى انا فى مشكله حقيقيه ومحتاجة لمساعدة
مروة2007-12-14
(الطيبون للطيبات)
بسم الله..

ان الحب حياة لكل شيء ..وان اظهر البعض غير ذلك فهم لا يدركون مدى تاثير هذه العاطفه على الانسان ان اخذت شكلها الحقيقي الجاد بدون غش او خداع من احدى الطرفين او بدون شكلا خاطئا لهذه العلاقه (الزواج),وايضا لابد وان تكون البدايه صحيحه في الاختيار فنكون قد تجنبنا الفشل بنسبة 90% وقبل كل شيء تكون ارادة الله تعالى في ائتلاف هذه القلوب وارتباطها ,لا املك سوى الدعاء لي ولكم بالزوج الصالح والذرية الصالحه الكريمه .. (كل عام وانتم بخير )
الشيماء2007-12-14
اريد حلا
السلام عليكم طيب يا دعاء عايزاكى تقوليلى حل فى مشكلتى انا بنت عندى 19 سنه متقدملى مدرس عنده 29 سنه كل النا س بتشهد باخلاقه واحترامه سالنا عليه طوب الارض ما سماعناش عنه غير كل خير وماشاء الله حافظ القران كله بس انا محتاره جدا اولا امكنياته المديه مش حلوه اوى يعنى مثلا احتمال مايجبليش شبكه وغير كده انا متردده جدا مش علشان الماديات بس والله لكنى فى حيره معرفش سببها ايه ممكن علشان انا لسه صغيره لكنى مقدرش ارفضه لانه شخص ممتاز وفى نفس الوقت انا مش مبسوطه دلونى يا جماعه اعمل ايه؟؟؟؟؟
ولاء على أحمد محمد2007-12-13
بلاش يا بنات
أنا بنصح لكل البنات لا يستعجلون على الزواج وبقول لكل البنات الذين تأخروا فى سن الزواج أصبروا وأحتسبوا أجركم عند الله "أنما يوفى الصابرون أجرهم بغير حساب" وأيضآ "عسى أن تحبوا شيئآ وهو شرآ لكم وعسى أن تكرهوا شيئآ وهو خيرآ لكم" وكل تأخيرة وفيها خيرة وجايز أن كل سنة تتأخرين فيها تزيد من درجاتك ومنزلتك فى الجنة وأريد أن أقول لكل البنات أدعو الله فى كل وقت بالزوج الصالح وخصوصآ أن يكون "صاحب رسالة وهدف فى الحياة" وعلى خلق ودين ويخاف الله فيكى فأذا دعيتوا بذلك الدعاء فسوف تكسبى زوجك فى الدنيا والأخرة واللهم أرزق كل البنات الزوج الصالح الأمين عليهم أمــــــــــــــين .....
EMAN2007-12-13
التقرب الى الله
كل الكلام دة جميل جدا لكن عايزه اضيف ان قبل ما الواحد يقبل على اى شى لازم يصلى صلاه الاستخاره فى كل حاجه انا عارفه ان الحب بالذات بيجى فاجاه مينفع يصلى مجرد ان واحد قال لواحده انه بيحبها وعايزها تكمل معاه حياته لان البنت بطبيعتها طيبه وحنينه وبتصدق بسرعه بس هقول لكل بنت تقرب لربنا وتسال انه يهديها ويهديه ويوافقه وانها مش عايزه تعمل حاجه تغضب ربنا ولا اهلها زلما تدعى ربنا يااما ربنا يسهلهم ويكملوا حياتهم مع بعض ياما ربنا هيبعدها ويقدملها الخير ويصبرها لان رحمه ربنا اكبر من كل شى
مريم2007-12-13
الزواج
انا راضية بقسمة ربنا



وعسا ان تكرهوا شي وهو خيرا لكم
سارة2007-12-13
قدرالله
السلام عليكم شكرا علي هدا الموضوع في رائ ان الزواج هوالزام لابن ادم كلهم بحسب قدرهم من عند الله لان دور الانسان ما هو الا خليفة لله عز وجل في ارضه ويجب عليه ان يحفض هدا النسل بالطرق الشرعية حتي يقضي الله امره ومن يابي او تابي بحجج لا وجع دماغ ولا عداب فاظنه افساد في الارض وربنا حيحاسبنا عليه
emy2007-12-13
الظن بالله
لابد وان نظن بالله خيرا وان نؤمن بقولة تعالي وفي السماء رزقكم وما توعدون صدق الله العظيم الزواج ما هو الا رزق من عند الله واري معظم اخواتي يقللن من شأنهن من سيتزوجني وانا قصيرة.....وما الي ذالك اقول لهن ان الله تبارك وتعالي من علينا بالعديد من النعم فعلينا الا نغفل عنها ونترك ابوابنا علي مصرعيها امام الشيطان ليذهب فينا ثقتنا في انفسنا والزواج امر هام ويجلب السعادة والطمأنينة في النفس وصدق عز من قائل وخلقنا لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها وجلعنا بينكم مودة و رحمة . اتمني الخير كل الخير لجميع اخواتي وان يمن الله علينا جميعا بالازواج الصالحة امين يا رب العالمين .
محمد2007-12-13
الاستاز عمرو خالد
انا مش عايز اعلق انا بس عايز اقول كلمتين انى انا بحب الااستاز عمرو خالد اوى ونفسى اكلمة واقل لة ربنا يزيدك
dina saad2007-12-13
مجرد راى
اولا الموضوع كوبس جدا و ربنا يرزق بنات المسلمين كلهم بلازواج الصالحه و يرزقهم العفه امين

الحب ده شىء جميل جدا برغم انه متعب جدا و كفايه انك بتبقى مشغوله حدا به فى كل و قت و فى اوقات الفراغ بس هوا اصلا فتنه و مدخل من مداخل الشيطان و خصوصا لو كان ارتباط بس مش رسمى و بدل مالواحدا فى و قت الفراغ يقعد يذكر الله او يقرأ قرأن اكيد هايفكر فى البيه ممكن من كتر ماانتى بتحبيه تتنازلى شويه عن كرامتك و تنسى انك المفروض تستمدى صفه العزه من الله تعالى عموما توكلى على الله و ماتنسيش ان الزواج ده رزق ( و ما من دابه الا على الله رزقها ) ( و رزقكم فى السماء و ما توعدون)

شيرين2007-12-13
شكرا
شكرا اختي دعاء على هذا الموضوع كان كلام في منتهى روعه بصراحه ومحتاج الانسان انو يسمعو بس برأي الانسان في فطرتو كثير زن وما بعجبو شي

وشكرا الك على هيك موضوع
samah2007-12-13
الحـــــــــل ايه!!!
يا ريت حد يقول حل فعلى لكى تستريح كل البنات . لان الكلام اللى تقال كله صح,ومش بس كده مفيش واحده مااتعرضتش لموقف مشابه,وحست بعدم الأمانز
asmaa2007-12-13
الزواج فطرة فينا
اختلف معكي فالزواج له اهميته النفسية والاستقرار مع الاحساس والشعور بان لكي من يهتم بك وتهتمين به اما انه ليس حياة او موت فنعم ولكن التشاغل بما يفيد حتي يأتي الزوج الصالح اما انكار الموضوع فهو تحدي للفطرة فالتي لم تتزوج ينظر لها المجتمع نظرة دونية وكأنها ارتكبت جرما مما يزيد من المعاناة النفسية لهاوانا لا انكر ان هناك خوف قد يكون مرضي من العنوسة فقد اصبح داء العصر وهذا أدعي لليقين في الله فهو المخرج الوحيد
dody2007-12-12
رأى صحيح
جزاك الله خير يا استاذة دعاء انت فعلا اتكلمت بعمق عن اللى معظم البنات بتحس بيه بشكل واقعى و من الاسلوب حسيت ان صاحب المقال سيدة

جزاكى الله كل خير و اللهم ارزق جميع البنات بالازواج الصالحين
سلمي عبد الرحمن2007-12-12
تربيه خاطئه؟
انا فتاه ابلغ من العمر 29 عام ويسيطر عليه شعور من الخوف من العدم الزواج وتجاوز هذه السن بدونه وبدون اسره واولاد واختي دعاء تذكر ان هناك في الحياه اشياء افضل من الزواج فلما لم تسردي لنا هذه الاشياء وطالما ليس الزواج كل شيىء فلما نشاءنا وتربينا علي اني لابد عندما اكبر ان اون زوجه وام واحا الامومه هو كل شيء فلما
شيماء2007-12-12
كلام الناس
كتر كلام الناس الى الولد او البنت بيخليهم يفكروا الف مره قبل القدوم على فكره الجواز او الحب او رؤيه الاقارب والاهل فى المشاكل الكثيره تجلهم فى الخوف المستمر من المستقبل
مراد كركوكلي2007-12-12
الزواج المبكر
يا اصدقائي انا عمري 20سنة واريد ان اتزوج هل لا يجوز لي الزواج ؟لان اهل العراق هنا في العراق يقولون ان الزواج يكون بعد30؟؟؟
حنو2007-12-12
حلو الكلام


شكرا دعاء الله يعطكي العافية وجهة نظر عميقة ..ومهمة .
sousou2007-12-12
haram aalikom
azawaj chr3 allah sobhanah ilfatat li 3yza tgawz bitd3ai rabina bgad an yarzokha zawj salih wa moslih warabina haystagib li do3aha in kanat sadika bilfi3l wana chkhsiyan hadat ma3i lhaal da wbahmad allah li hadi lan ano dani zog salih wamoslih fi sahat anidal limosa3adat amostad3afin hiya di asa3ada alhakikia wihna bgad mkhtitin li hayatna zay mahna ayzin wrabina bi3aina ktir ktir falazm ilfatat ttkhala ana talabatha li matintahi hata fi zawjaha wtkon min awlawiyatha irda allah sobhanah (om asma)
شيماء الندى 2007-12-12
الزواج
هناك اسباب كثيرة لتاخر سن الزواج

منناحية الشباب الان ممكن يكون عايزها تعمل وما عيب التى لاتعمل واخريطلبها لاتعمل وما عيب التى تعمل لكل بنت ظروفها اخر عيزها تشبه فلانة من الممثلات
هاجر 2007-12-12
جزاكم الله كل خير
أكيد مع إحترامى الشديد لمقالتك لكن ما فيش بنت ماتتمناش يكون لها زوج و سند و شريك حياتها تبنى معاه البيت و تبقى أم أكيد الوحدة مننا مش لازم تستعجل فى الجواز عشان هو قسمة و نصيب بس البنت لو ماكانت ليها عيلة و لا أم و لا أب فلازم تتمنى إنها تتجوز عشان زوجها حيكون كل حاجة فى حياتها فإحنا بصفتنا بنات ما نقدرش نستغنى عن أدم
سلوى2007-12-12
الجواز
بسم لله الرحمان الرحيم فى رايي المتواضع اعتقد ان الجواز ليس كل شيء فى الحياة وليس اهم شيء فى حياة الفتاة هناك امور اهم بكتير من الجواز والحب فى الحياة كطاعة لله وحبه وووو

وانا شخصيا اتمنى الا اتزوج ابدا وان اعيش سعيدة فى الدنيا والاخرة
marocaine2007-12-12
i agreee with you but..
thanks for this lovely article. i agree with you that we must not give importance for the wedding as we do most of girls now. but the environnement witch influences our way of thinking. People see the the single daugther as an additional weight to the society....
عبير2007-12-12
تهنأة
بسم الله الرحمان الرحيم

السلام على من إتبع الهدى و حضرتك منهم

ربنا ينورك و يفتح عليك يا أستاذنا الغالي

أعزك الله يا أستاذي الفاضل و جازاك عنا كل خير

و شكرا لحضرتك

و صلي اللهم و سلم و بارك على سيدنا و حبيب قلوبنا سيدنا و حبيبنا المصطفى و على آله و صحبه أجمعين و سلم تسليما كثيرا

و صلي اللهم و سلم و بارك على سيدنا و حبيب قلوبنا سيدنا و حبيبنا المصطفى و على آله و صحبه أجمعين و سلم تسليما كثيرا

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أختك في الله عبير من تونس

--- أضف تعليق ---
طباعة المقال
إرسال المقال لصديق
متصفح ملفات اﻷكروبات
متصفح ملفات اﻷوفيس
   نجومٌ متجدّدون لا دعاة جُدد
   راتبي والشهر العقاري
   ألا .. رفقاً بالقوارير!!
   غزة بقعة من فردوس الحياة
   طويل ... بيضاء
جميع حقوق النشر محفوظة   Amrkhaled.net   1427 ©     هجرية     Managed By: ZADSolutions
برعاية